استفاده از شبیه‌سازی در اصلاح دام
نوشته شده توسط : علی پور

استعمال
از شبیه‌سازی در اصلاح دام استعمال از شبیه‌سازی در بهبود ژنتیکی حیوان ها می تواند میزان ترقی انتخاب را در موارد خاصی افزایش دهد، به ویژه در مواردی مانند سیستم‌های روستایی نشخوارکنندگان که تلقیح مصنوعی ممکن نمی باشد . امروزه هزینه‌های بالای شبیه‌سازی، یکی از فاکتورهای عمدة محدودکنندة استفاده از آن به عنوان تکنیکی برای تصحیح دام کاربردی هست . گروههای کلونی با اینکه نسبت به برادران-خواهران تنی دوچندان شبیه‌تر هستند، البته تفاوتهای متعددی از شیوه بخش محیطی در صفات قضیه مطالعه وجود دارااست که این تفاوتها معمولاً عمده از 50 درصد کل تنوع را شامل می‌شود .
گزینش میان لاینهای زایای کلون شده، قابلیت و امکان استعمال از اثرات غیر ژنتیکی را مهیا میکند . این اثرات در روشهای متعارف تعیین که از تولیدمثل جنسی برای بهبود حیوان‌ها استعمال می‌کنند، به خدمت گرفته نمی‌شوند، امّا بیشترین میزان تنوع ژنتیکی مشاهده شده دربین حیوان ها از گونه صعودی می باشد . تولید مبتنی بر شبیه‌سازی شایسته ترین حیوانات جمعیت می‌تواند قابلیت یک جهش زمانی تعالی در اصلاح را مهیا کند، به طوریکه حیوان‌ها تجاری می توانند به حیوان‌ها هسته‌های انتخابی، دوچندان نزدیک باشند . بهر حال بهبود ژنتیکی در آینده می بایست مبتنی بر استفادة ممتد از تنوع ژنتیکی به وسیلة برنامه‌های انتخابی باشد .
حیوانات
تراریخته ساخت حیوانات تراریخته (ترانسژنسیز) رویه‌ای می‌باشد که طی آن، یک ژن یا گزیده از یک ژن از یک فرد به ژنوم فرد دیگری الحاق شود . حیوانات تراریخته به طور بالقوه می توانند در مطالعة مکانیسم‌های نقش ژن الحاقی، تغییر‌و تحول ویژگیهای حیوان بسته به پروتئین سنتز شده، ساخت کردن مدلهایی برای بیماری انسانی و یا بهبود ایجاد یا این که مقاومت به بیماری در حیوان‌ها به کار گیری شوند . در آخرها دهة 80 چند مجموعه تحقیقی، موفقیت‌هایی را در انتقال ژن و توسعة موش‌های تراریخته گزارش کردند . تعریف حیوان تراریخته شامل تمام حیواناتی می گردد که از ویرایش مولکولی DNA ژنومی درونی (شامل همه تکنیک‌های میکروانجکشن DNA به سلول بنیادی جنینی و تولید موش ناک‌اوت شده می‌گردد) ساخت شده‌اند . از آخرها 1980، ایجاد موش‌های تراریخته از شیوه میکرواینجکشن DNA به داخل پیش‌هستة تخم‌ها به تیتر یک تکنیک کاربردی به طور گسترده به کار گیری شده است . با استعمال از تکنولوژی تراریخته در موشها مانند حیوان ها تراریختة کدکنندة RNA دارنده معنا مخالف، امکان طولانی تر کردن یک ژن جدید به ژنوم و ارتقا سطح ابلاغ یا این که تغییر بافت منحصر ابلاغ یک ژن وجود دارد و سطح سنتز یک پروتئین خاص کاهش می‌یابد . حذف یا تبدیل یک ژن جان دار از روش نوترکیبی هومولوگها برای استعمال از سلولهای بنیادی جنین به موش محدود شده بود تا اینکه ورود روشهای شبیه‌سازی انتقال هسته رخداد افتاد .

ماشین آلات تولید خوراک دام
روشهای
ساخت حیوانات تراریخته میکرواینجکشن DNA و انتقال هسته، دو منش مسئله به کارگیری در تولید موفق حیوان‌ها اهلی تراریخته هستند . این فرآیند در توسعة مدل‌های ترانسژنیک، نسبتاً راحت و مستقیم می باشد . صرفا یک امتزاج ژنی خاص دربردارنده یک پروموتر و هر ژن دارای قابلیت و امکان بیان را می‌توان کلون کرده و بعد از آن به اندازه کافی انقطاع و تخلیص کرده و آن‌گاه از آزمون آن در کشت سلولی برای انتقال این ژن به سایر پستانداران مبادرت کرد . در مقایسه با مطالعات انتقال هسته، آزمایشات میکرواینجکشن DNA اولین بار در موش انجام شد . با وجود اینکه جور موش تراریخته نمی‌تواند مدام الگوی بیان ژن در حیوانات اهلی باشد، البته آزمایشات مقدّماتی در موشها، یک مولفة اصلی در هر تست انتقال ژن در حیوان‌ها اهلی می باشد . در حالیکه انتقال هسته ممکن می‌باشد در صورت فعلی ناکارآمد به نظر آید، قابلیت و امکان پیشرفتهای عمدة آتی در پروتکل‌های آزمایشی، آن را کارآمد می کند . ارتقاء احتمال هدف‌گیری ژن از نحوه ژیوند هسته‌ای قادر است قابلیت کاربرد حیوان‌ها تراریخته را در ایجاد داروهای انسانی فراهم نماید . اخیراً تکنیک کارآمد دیگری برای حیوان‌ها تراریخته بر شالوده استفاده از وکتورهای لنتیورال برای انتقال اووسیت‌های گاوی و خوکی ساخت گردیده می باشد () . این وکتورها از لحاظ میزان تراریختی و بیان، مضاعف کارآمدتر از میکرواینجکشن میباشند . یک عدد از محدودیت‌های آن این می باشد که اندازة ترانس ژنها و ژروموتر داخلی آن ها می بایست کمتر از 5/8 کیلوباز باشد .





:: برچسب‌ها: ماشین آلات تولید خوراک دام ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: